Jaké používám objektivy?

Pokud už nějakou dobu fotíte digitální zrcadlovkou, určitě mi dáte za pravdu, že mnohem víc než samotné tělo se na výsledné kvalitě snímků podílí objektivy. Cena kvalitních objektivů se často může přiblížit a někdy dokonce i výrazně překonat cenu samotného těla. Na druhou stranu kvalitní objektivy vám budou dobře sloužit léta, a to i s novějšími těly. Rozhodně jentak morálně nezestárnou. Proto také doporučuji do začátku raději koupit horší tělo a kvalitní objektiv než naopak.

Základní objektiv

Sám jsem začínal u setového objektivu Nikkor 18-55 f3,5-5,6, který měl i přes levné mechanické provedení velmi slušnou obrazovou kvalitu, a to obzvlášť vzhledem ke své ceně. Už po pár měsících mě však začal omezovat jeho rozsah a tak jsem se začal rozhodovat mezi tolik vychvalovaným Nikkorem 18-70 f3,5-4,5 a Sigmou 17-70 f2,8-4,5. Nakonec možná překvapivě zvítězila Sigma, a to jen proto, že nabídla pseudomakro 1:2, které se přecijen na cestách hodí a člověk se nemusí hned trápit s výměnou objektivů. Výhodou je i o malinko širší záběr a díky průměru objektivu 72 oproti 67 mm také o něco menší vinětace na obou koncích. Naopak Nikkor 18-70 mi připadá o malinko ostřejší. Začátek Sigmy na f2,8 na širokém ohnisku nelze považovat za výhodu, neboť ostrost je zde téměř nepoužitelná.

K Sigmě často používám polarizační filtr, bez kterého se žádný krajinář neobejde. Po negativní zkušenosti s nejlevnějším Kenkem jsem zvolil zlatou střední cestu, kterou je Marumi 72 DHG (k zakoupení na Fotoškoda za cca 2000 Kč), který příjemně překvapil. Je velmi tenký, takže nevinětuje ani na širokém ohnisku a navíc má poměrně malý barevný posun. Za ty peníze rozhodně dobrá volba.

Teleobjektiv

Nějakou dobu jsem fotil s legendárním Nikkorem 70-210 f4,5-5,6 ještě z dob kinofilmu. Tento objektiv rozhodně nepatří mezi nejmenší a nejlehčí, zato se ale odvděčí kvalitní kresbou a bytelným zpracováním. Jeho jedinou nevýhodou bylo poměrně pomalé ostření, které se razantně zlepšilo až s novější verzí 70-210 f4,5-5,6 D. Ta je také v bazarech patřičně cenově ohodnocena, protože se jedná o jeden z nejlepších teleobjektivů v tomto rozsahu, pominu-li vysoce světelné teleobjektivy.

Nakonec jsem ale tento objektiv byl nucen vyměnit za moderní Nikkor 55-200 f4-5,6 VR, který sice na první pohled vypadá velmi levně, ale velmi příjemně překvapí vyváženou obrazovou kvalitou a hlavně perfektní ostrostí. Navíc je vybaven stabilizátorem obrazu a rychlejším ultrazvukovým ostřením. Přemýšlel jsem i o téměř dvakrát tak dražším Nikkoru 70-300 VR, od kterého mne však nakonec odradila poměrně velká aberace. Časem ho stejně plánuji vyměnit za světelnější teleobjektiv jako je např. Nikkor 80-200 f2,8.

Makroobjektiv

Asi úplně největší radost mi udělala koupě jednoho z nejlepších makroobjektivů v cenové třídě do 15 000 Kč, kterým je mnohokrát oceněný Tamron 90 f2,8 Di SP macro. Jedná se opravdu o skvělý makroobjektiv s poměrem zobrazení 1:1, který mne překvapil doslova excelentní obrazovou kvalitou. Jeho ostrost lze bez přehánění srovnávat se špičkovými profesionálními objektivy za desítky tisíc. Už na plnou díru nabízí velmi slušnou ostrost a od f3,2 je dokonale ostrý. Objektiv velmi často používám nejen na makro, ale i na focení portrétů. Má totiž i celkem pěkný bokeh. Dokonce jsem po jeho koupi prodal oblíbený Nikkor 50 f1,8, který jsem úplně přestal používat.

Trackback URI | Přihlásit se ke komentářům přes RSS kanál

Přidat komentář